Perth - Exmouth

30 mei 2015 - City of Fremantle, Australië

G’day mates!

Perth

19/05 tm 21/05

Wat was het leuk om na zoveel maanden mijn zusje weer te zien! Toen ik midden in de nacht aankwam in mijn hostel in Perth, na 2 prima vluchten, was ze al op mij aan het wachten met een pak koekjes want “Jenni zal wel honger hebben”. Na een pak koekjes genuttigd te hebben, ben ik naar bed gegaan. Klaar om nu echt aan het grote avontuur te beginnen!

De eerste dag in Perth hebben we een tour door de hele stad gedaan. Swan river gezien en een tijdje in Kings Park in het zonnetje gelegen en gewandeld. Vanuit Kings Park heb je een mooi uitzicht over heel Perth. Hierna hebben we de bus genomen naar Leederville, een klein dorpje vlakbij Perth waar we gezellig even in de winkeltjes geweest zijn om daarna af te sluiten met fish & chips.

De volgende dag zijn we met de ferry naar Perth Zoo gegaan. We zijn begonnen met de Australian bushwalk waardoor we gelijk tamelijk wat Australische dieren gezien hebben zoals de kangoeroe, koala, wombat, dingo, emu, kaketoe en numbat. Nu wordt het zaak om al die dieren ook nog in het wild te spotten.

’S Avonds kennis gemaakt met de goedkoopste Australische wijn die er is (goone) en ik kan je vertellen dat die niet echt aan te raden is.

Perth – Exmouth

22/05 tm 28/05

Vrijdag werden we om 7.10 opgehaald om aan onze excursie naar Exmouth te beginnen. Jes en ik hadden allebei erg veel zin in deze excursie. Het begin was al goed; met z’n allen in een tourbusje, uitgestrekte landschappen, oneindige wegen, volop zon en The Offspring op de radio. Vanaf dat moment was het echte Australië gevoel aanwezig, heerlijk! Op naar Pinaccles Desert. Tijdens de eerste dag viel het me gelijk al op dat er overal barbecues  staan en dat heel veel mensen daar ook gretig gebruik van maken, zo ook wij. Onze eerste lunch bestond uit een barbecue op een mooie plek in de zon. Hierna doorgereden naar Jurien Bay en ’s avonds een mooie zonsondergang gezien bij Pot Alley. De eerste overnachtingsplaats was een paardenranch (joepie!) na het eten hebben we gezellig met z’n allen bij een kampvuur gezeten en marshmallows geroosterd.

De tweede dag stond Kalbarri National Park op de planning. Hier hebben we een hike gedaan naar diverse mooie uitkijkpunten (Nature’s Window). We sliepen deze avond in het Monkey Mia Dolphin Resort, waar we ’s avonds gelijk 3 dolfijnen langs het strand zagen zwemmen. Wat een mooie ervaring is dat! Volgende ochtend erg vroeg opgestaan om de zonsopkomst mee te maken, maar dat was het zeker waard. Een prachtige zonsopkomst inclusief dolfijnen en een zeeschildpad. Hierna was het tijd voor een dolfijnen voersessie waarbij alleen de volwassen vrouwtjes dolfijnen 1 vis krijgen. Dit is om de dolfijnen niet afhankelijk te maken van de gevoerde vis. Er werd ook nadrukkelijk verteld dat we alleen mochten kijken en de dolfijnen absoluut niet aan mochten raken. Dit deed gelukkig niks af aan de mooie ervaring, want wat is het gaaf om in de verte een drietal dolfijnen te zien naderen totdat ze uiteindelijk vlakbij het strand een kijkje komen nemen. Heel bijzonder! Deze dag zijn we verder doorgereden naar Coral Bay met een stop bij Eagle’s Bluff, waar we een Reef Shark zagen zwemmen in het ondiepe water en daarna hadden we nog een stop in Carnarvon om boodschappen te doen.

En dan was het eindelijk zover! De dag waar Jes en ik allebei erg naar uitgekeken hadden. Zwemmen met walvishaaien! Het werd een spannende dag, want de walvishaaien moeten eerst gelokaliseerd worden met een klein vliegtuigje, waarna wij er met de boot naartoe varen. Wachtende op het signaal dat de walvishaaien gevonden waren, hebben we een eerste snorkelsessie gedaan in Ningaloo Reef. Ik wist niet dat snorkelen zo leuk was. En ik had eigenlijk ook niet verwacht dat ik het zo leuk zou vinden, maar ik ben helemaal om. Tijdens de duik bij het koraalrif hebben we veel verschillende vissen gezien in nog meer verschillende kleuren, een pijlstaartrog en een schildpad. Echt een fantastische ervaring. Hierna hebben we vanaf de boot nog een zeeslang (één van de dodelijkste slangen ter wereld) en twee Minky walvissen gezien. Wanneer je de walvissen boven ziet komen om adem te halen gaat er wel wat door je heen, iedereen werd er helemaal stil van.

Op een gegeven moment zagen we nog een stuk of 4 donkere schimmen door het water bewegen, Mantaroggen! De boot werd gestopt er wij mochten eruit om met de Mantaroggen te snorkelen. Ik wist niet helemaal zeker of ik dit wel een goed idee vond, maar aangezien ik graag met een walvishaai wilde zwemmen, moest een Mantarog ook wel lukken. Wederom een ervaring om stil van te worden.

Na een heerlijke lunch werd het signaal gegeven dat er vlakbij walvishaaien gesignaleerd waren. Toen werd iedereen toch wel een beetje zenuwachtig. Eenmaal in het water wordt het sein gegeven waar de walvishaai vandaan komt. Wanneer je dan onderwater kijkt en zo’n reusachtige vis langzaam op je af ziet komen, krijg je gewoon kippenvel. Wanneer hij eenmaal gepasseerd was met kop en zijvinnen mochten we met hem meezwemmen en ik val in herhaling, maar ook dit is een onbeschrijfelijke ervaring. Zo enorm groot, maar toch ook zo vredig. Echte gentle giants. Heel erg blij dat ik dit heb meegemaakt. ’s Avonds zijn we doorgereden naar Exmouth.

Eén van de guides op de boot wist ons trouwens te vertellen dat er in Ningaloo Reef ook ongeveer 25 orka’s rondzwemmen. Gelukkig zijn we die niet tegengekomen toen we aan het snorkelen waren.

Dag 5 van de excursie stond in het teken van nog meer snorkelen en wel in het Ningaloo Marine Park bij Turquoise Bay – Bay Loop. Het water was helaas niet zo helder als gisteren, maar wel weer veel verschillende vissen gezien waaronder een kogelvis en 2 felblauwe visjes met een gele staart. Hierna doorgegaan naar Cape Range National Park, waar we Yardie Creek gezien hebben en de Gorge Walk gedaan. Het is bijzonder dat deze twee grote beschermde natuurgebieden zo dicht bij elkaar liggen. Verder een wilde dingo gezien en emu’s.

Op de laatste 2 dagen van de excursie zijn we weer aan de terugweg begonnen, tijdens deze rit heb ik de eerste grote road train gezien. Dat is een vrachtwagen met meerdere trailers erachteraan zodat er een soort trein ontstaat. ’s Avonds hebben we weer genoten van een prachtige zonsondergang op het strand van Kalbarri en daarna weer een barbie (barbecue). In Kalbarri stikte het trouwens van de grijs/roze kaketoes. Vogels waar je bij ons wel een paar honderd euro voor moet betalen en hier zijn het gewoon een soort van duiven. Erg leuk om te zien! ’s Avonds een spelletje vol met zwarte humor gedaan met z’n allen en uiteraard hebben Jes en ik gewonnen, haha.

Dan breekt (helaas) de laatste dag van de excursie alweer aan. We zijn naar Pink Lake geweest en daarna naar het Grenough Wildlife Park.  Hier mochten we de kangoeroes voeren en knuffelen met dingo’s. Erg leuk om te doen, je vergeet alleen vrij snel dat het hier echt om wilde honden gaat en niet om de honden die we thuis hebben. Weer een gezellige lunch aan het mooie strand van Port Denison en daarna nog wezen sandboarden in Lancelin. We zitten nog steeds helemaal onder het zand!

De excursie was echt fantastisch, een beter begin van mijn Australië reis had ik niet kunnen wensen. Nu zijn we een paar dagen in “Freo” (Fremantle), waarna Jes naar huis gaat en ik doorga naar the Northern Territory, Alice Springs.

Groetjes!

1. Suus:
    31 mei 2015
    Waaaauw klinkt echt supergaaf allemaal Jen!!! Veel plezier in Alice Springs! Xxx
  2. Jeanne en Aad:
    11 juni 2015
    Heerlijk om te lezen hoe je aan het genieten bent, hou het zo lang mogelijk vast. Dikke kus vanuit Rotterdam Jeanne & Aad