Indonesië

15 september 2015 - Sanur, Indonesië

Ik moest dan wel gedag zeggen tegen Australië, maar gelukkig was mijn reis nog niet ten einde! Ik heb nog een kleine maand Azië voor de boeg, te beginnen op Bali.

Op 1 september arriveerde ik op Denpasar en ben ik daarna naar Kuta gegaan voor een nachtje. Hier had ik afgesproken met Karima en Germaine (nog meer paardenmeisjes!), waar ik de komende week/ anderhalve week mee zal optrekken. Na genoten te hebben van een pannenkoeken ontbijt zijn we een paar uurtjes naar het strand geweest. Er waren echt super hoge en sterke golven, dus we hebben lekker in de zee gespeeld. ’s Avonds heb ik gelijk maar een full body massage meegepakt om alvast te wennen aan het leven in Indonesië.

De volgende dag moesten we vroeg opstaan en was het tijd voor alweer een vlucht. Ditmaal naar Flores, het vertrekpunt voor onze tour naar Komodo National Park. Het hotel in Flores was echt prachtig en dan met name het uitzicht. Heerlijk om ’s avonds de zon in de zee te zien zakken en in de ochtend op te staan met dit mooie uitzicht. Na één nachtje in het hotel was het tijd om met de boot naar het eiland Rinca te varen. Hier begint het Komodo National Park. Tijdens onze wandeling op dit eiland hebben we dan ook erg veel (grote) Komodovaranen gezien. Erg mooi en ook wel spannend om zo dicht bij deze giftige beesten in de buurt te komen. Gelukkig was er een lokale ranger met ons mee met een erg lange stok. Hierna zijn we nog wezen snorkelen.

In eerste instantie was mijn slaapplaats op de boot op de grond, echter zag ik een flinke kakkerlak over de vloer lopen waardoor ik graag een andere slaapplek wilde hebben. Het idee dat er kakkerlakken om me heen of zelfs over me heen lopen, ging me toch een beetje te ver. Gelukkig was onze gids zo aardig om zijn slaapplaats op te offeren.

De tweede dag bezochten we Komodo eiland en hebben we nog meer komodo’s gezien. Hier noemen ze een komodovaraan trouwens “landkrokodil”. Hierna zijn we doorgegaan naar Karang Makasar oftewel Manta point; dit was echt het hoogtepunt van de dag. De kapitein ging op zoek naar Mantaroggen en zodra we ze gevonden hadden, gingen we er op af en sprongen wij enthousiast het water in. Het meest bijzondere moment was het moment waar we met wel 6 van die grote roggen tegelijk zwommen en allemaal kwamen ze weer terug. Ze cirkelden echt om ons heen, een fantastische ervaring die me altijd bij zal blijven! Wij waren dan ook als kleine kinderen zo blij! Hierna hebben we nog op een ander punt gesnorkeld en toen was het alweer tijd om terug te gaan naar Flores.

De volgende dag was het tijd om terug te vliegen naar Denpasar, Bali en vanaf daar door te gaan naar Ubud. Onderweg zijn we nog gestopt bij de Buddha to Buddha fabriek, waar we (uiteraard) allemaal wel wat moois gevonden hebben. In Ubud zijn we naar de Morning Markets geweest, hebben we ons weer lekker later scrubben en masseren en genoten van een cocktailtje bij ons diner.

Op 7 september hadden we een excursie dag ingepland. Dat betekende dus vroeg opstaan en vetrekken om naar de Temple of the Royal Family (Taman Ayun) te gaan. Hierna zijn we doorgegaan naar een koffieplantage waar ze de speciale Luwak koffie maken. Deze koffie wordt gemaakt van de uitwerpselen van de Luwak (Mangoeste) en bevat daardoor geen cafeïne. We mochten de Luwak vasthouden en verschillende soorten koffie en thee proeven. Aangezien ik niet van koffie houd, heb ik de Luwak koffie overgeslagen. Hierna zijn we doorgegaan naar de rijstvelden, deze waren echt super mooi groen en heel weids. Overal waar we keken waren rijstveld plateaus. Toen werd het tijd voor de meest gefotografeerde tempel van Bali, de Ulun Danu tempel aan het Bratan meer. Eerlijk gezegd vond ik de tempel weinig spectaculair, maar ik heb hem nu wel in het echt gezien! We besloten onze dag met een pittige wandeling naar de Nung Nung waterval. De wandeling bestond voornamelijk uit héél veel trappen. Naar beneden was dat prima te doen, maar naar boven was dat een uitdaging. Maar de waterval was het zeker waard!

De dag erna was het weer tijd om vroeg op te staan aangezien we vandaag met de boot naar Gili Trawangan gaan. Op Gili Trawangan heb ik Suzanne weer ontmoet, waar ik samen mee in een homestay heb geslapen. Dit waren onze laatste twee nachtjes samen op één kamer! Op Gili T. hebben we een bezoek gebracht aan de Turtle Conservation  -die bestond uit 3 bakken met schildpadjes oplopend in grootte- en de gezellige Night Markets in de avond.

De tweede dag op Gili T. hebben Suus en ik een fiets gehuurd en zijn we het hele eiland rondgefietst. Tussendoor stopten we steeds op mooie plekjes om foto’s te maken of te snorkelen. En we hadden geluk, want toen we gingen snorkelen zwommen er gelijk twee schildpadden vlakbij ons! Dat wilde ik graag nog meemaken, dus ik was helemaal blij dat ik ze van zo dichtbij gezien heb. Die avond hebben we de zon in de zee zien zakken terwijl wij lekker onderuit in een zitzak op het strand lagen. Wat een leventje! Hierna hebben we met z’n vieren heerlijk staan dansen in de Reggae bar en een onvergetelijke avond beleefd.

10 september was het tijd om met de boot door te gaan naar Gili Air. Volgens vele bronnen nog paradijselijker dan Gili Trawangan. Op Gili Air hadden we afgesproken met Corina, die mij de laatste drie weken van mijn trip gaat vergezellen. Het was erg leuk om haar na al die maanden weer  te zien! En het voelde gelijk ook weer vertrouwd. Corina en ik sliepen op Gili Air in een hele leuke bamboe hut (wel vrij primitief). De eerste dag hebben we het dorpje verkend en ben ik met Suus het hele eiland rondgelopen. Wederom hebben we weer een heerlijke zonsondergang op het strand mogen aanschouwen.

De tweede dag hadden Suzanne, Corina en ik een snorkeltrip geboekt. Met snorkelen hebben we weer 3 schildpadden gezien en nog meer nieuwe visjes. Ook was het erg leuk dat we op Gili Meno stopten voor onze lunch, hierdoor hebben we dus nog een Gili eiland bezocht! ’s Middags waren Lisanne (nog een paardenmeisje!) en Glenn ook op Gili Air gearriveerd waardoor we lekker op het strand bij gekletst hebben en later ook nog in een schattig blokhutje aan zee. Super toevallig en gezellig dat er zoveel bekenden op hetzelfde moment in Indonesië zijn!

De volgende dag was het alweer tijd om Gili Air te verlaten en door te reizen naar Sanur. Na een vooral erg natte boottocht ben ik veilig aangekomen in mijn super-de-luxe resort. Hier verblijf ik de komende twee weken samen met Corina. We zullen vooral lekker veel gaan bijkletsen en relaxen en leuke dagtripjes maken.

Over onze tijd in Sanur de volgende keer meer!

1. Elsschaap:
    15 september 2015
    Zoals iedere keer weer blijf genieten nu weer samen met Corina, op Bali en straks in HonKong!!!!!! Geniet van de mooie zonsopkomsten en ondergangen en al het verse fruit.

gr. je familie uit Barendrecht x x
  2. Suus:
    16 september 2015
    Vooral van de papaya!!! Bananen hebben we thuis tenslotte ook:)