Bali en Hong Kong

Sanur

12/09 tm 23/09

In ons resort in Sanur (met jacuzzi op de kamer) was het niet zo moeilijk om helemaal tot rust te komen en te genieten van ons verblijf. We hebben lekker bij het zwembad en strand gelegen, een yogacursus gevolgd, geshopt, gefietst, verse fruitsapjes gedronken en uiteraard heerlijk gegeten. Aan het einde van de straat waren de Night Markets waar je goed kon eten voor weinig geld, dit was dan ook onze favoriete plek in Sanur voor het avondeten.

Op 15 september zijn we een dagje op pad geweest. Eerst naar Padang Padang beach, een super mooi strand tussen de rotsen. Helaas was het net een beetje te druk om mooie foto’s te maken maar we hebben zeker van het uitzicht genoten. Hierna ging de tocht door naar Uluwatu, waar we een tempel gingen bezoeken die hoog op een klif boven de zee staat. Hier hebben we (samen met veel aapjes) gekeken naar een mooie zonsondergang.

De dag erna hadden we met Suzanne in Kuta afgesproken. Dit zou de laatste keer zijn dat ik Suus in het buitenland zal zien, de volgende keer is het gewoon weer in ons eigen landje! In Kuta hebben we een hele gezellige dag gehad, lekker gewinkeld en rondgestruind. Verder kregen we er steeds meer lol in om prijzen af te dingen en keken we hoe laag we konden gaan. Het is niet normaal welke prijs ze eerst aanbieden en waar je het uiteindelijk voor mee krijgt. En dan betaal je waarschijnlijk nog te veel, haha.

18 september hadden we weer een excursie dag gepland. We zijn eerst op bezoek geweest bij een houtbewerkingsfabriek, echt waanzinnig wat een mooie beelden die mensen met hun handen kunnen maken. Het is alleen wel erg tijdrovend, soms kost het meerdere jaren om één bepaald beeld af te maken. Hierna gingen we door naar Goa Gajah, de olifantengrot. Hier hebben we een tijdje rondgelopen en de grot bekeken. Ook hebben we hier voor het eerst kokosmelk uit de kokosnoot gedronken! Eerlijk gezegd smaakte het een beetje waterig, haha. Maar wel erg leuk om het een keer op deze manier te drinken. Na de olifantengrot hadden we een korte stop bij de rijstvelden, waarna we doorgingen naar het centrum van Ubud om nog gezellig te winkelen en te genieten van een heerlijke Balinese massage en scrub.

De volgende twee dagen hebben we lekker rustig aan gedaan, in het zonnetje gelegen en yogalessen gevolgd. Maandag de 21e zijn we met de boot naar Nusa Lembongan gegaan, een klein eilandje dat nog mooier moet zijn dan de Gili eilanden. De boot vertrok vanaf Sanur, dus we hoefden niet zover te reizen. Op Nusa Lembongan hebben we een scooter gehuurd. Dat ging nogal makkelijk, niks geen rijbewijs laten zien, borg betalen, verzekering of helmen, gewoon gaan! Dus zo geschiedde. Ik achter het stuur en Cor achterop en daar gingen we! In eerste instantie met 10km per uur aangezien het een tijdje geleden was dat ik scooter gereden had en het wegdek was erg slecht. Onze eerste stop was Mushroom Beach en daarna Dream Beach. Dream Beach deed zijn naam echt eer aan want het was een paradijselijk strandje. We hebben hier natuurlijk dan ook een hele fotoshoot gehouden, haha. Hierna had ik de smaak van het scooter rijden te pakken en reden we erg soepel het hele eiland over. Rond 16.00 moesten we weer terug bij de boot zijn om terug te varen naar Sanur. In Sanur heb ik een heerlijke bananenpannenkoek gegeten op de Night Markets. Die zal ik wel gaan missen!

Hong Kong

23/09 tm 26/09

Inmiddels was de laatste dag alweer aangebroken en is het tijd om door te gaan naar Hong Kong. De eerste dag zal ik hier alleen zijn, Corina komt de volgende nacht hier aan. Na een goede vlucht, een busreis en een intensief wandeltochtje kwam ik bij ons hostel aan. Mijn backpack is inmiddels gegroeid van 12 kg naar dik 20 kg, dus het tillen wordt steeds wat lastiger. Eenmaal in het hostel kreeg ik een kamertje van 2 bij 2,5, even heel wat anders dan het luxe resort in Sanur! Het eerste nachtje heb ik dan ook vrij onrustig geslapen.

Op mijn eerste dag in Hong Kong heb ik lekker op mijn gemakje ontbeten en ben ik daarna naar buiten gegaan om de stad te verkennen. Toevallig was er gelijk op de hoek een echte Chinese markt waar ik gelijk wat fruit gekocht heb. Dit was mijn eerste echte kennismaking met de lokale bevolking en toen viel het mij gelijk op dat er niet, tot nauwelijks, Engels gesproken wordt en dat de mensen ook echt een beetje schrikken als je ze in het Engels aanspreekt. Daarna ben ik naar de Jade markt geweest waar ze allemaal sieraden verkopen van -je raadt het al-  Jade. Verder ben ik die dag heel Nathan Road afgelopen richting de haven. Daar heb ik het pondje heen en weer genomen naar Hong Kong Island. Tussendoor ben ik nog gestopt in Kowloon park, een supermooie oase van rust midden in de stad. Een goede plek om even bij te komen van de drukte. ’s Avonds heb ik Chinees gegeten met Stirred beef en vegetables. Die nacht is Corina gearriveerd en hebben we even kort onze plannen voor de komende dag besproken.

Vandaag gaan we dus naar Ocean Park! Een heel groot park in het Southern District van Hong Kong, deels pretpark en deels dierentuin. Ik wilde hier graag heen aangezien ze hier Reuzenpanda’s hebben. En die hebben we gezien hoor! De opbouw van het park was erg mooi gedaan en alle attracties en dierenverblijven waren dan ook tot in de punten aangekleed en afgewerkt. Het leukste op die dag vond ik de Hair Raiser achtbaan, een snelle achtbaan met een supermooi uitzicht over de eilanden  van Hong Kong en Shark Mystique. Een nieuw haaienverblijf, waarbij je begon aan het wateroppervlakte en al die vinnen boven het water uit zag komen en daarna om het hele bassin heen kon lopen en steeds een verdieping af dalen. Er zwommen daar best angstaanjagende haaien! Verder was het natuurlijk ook super tof om de Reuzenpanda’s te zien en het Chinees ingerichte verblijf met heel veel verschillende goudvissen vond ik ook super leuk om te zien. Eenmaal terug op Kowloon zijn we nog naar de Temple Street Markets geweest waar we allebei nog een aantal armbandjes gekocht hebben (want ik had er nog niet genoeg, haha).

Op mijn laatste dag zijn we naar The Peak geweest, het hoogste uitkijkpunt op Hong Kong Island met een 360 graden uitzicht over Hong Kong. We moesten daar naartoe met een heel schattig, steil trammetje. Toen we weer beneden waren, begon het helaas te regenen. Hierdoor besloten we om eerst een paraplu te kopen om daarna onze reis te vervolgen naar de langste roltrap. Dit zijn heel veel verschillende roltrappen achter elkaar die samen meer dan een kilometer lang zijn. Zo konden we in één keer een hoop van Hong Kong zien (onder andere het Soho gedeelte). Eenmaal boven moesten we natuurlijk wel weer naar beneden lopen. Na het eten wilden we graag nog de Big Buddha bezoeken, maar toen we daar eenmaal waren was de kabelbaan ernaartoe helaas al gesloten. Dit moet dus zeker op mijn lijstje om te bezichtigen bij een volgend bezoek aan Hong Kong!

En toen was het dus echt tijd om een taxi te nemen naar het vliegveld. Hiermee komt er niet alleen een einde aan mijn tijd in Hong Kong, maar ook aan mijn “wereldreis” van 4,5 maand. Als ik eraan denk kan ik het nog steeds niet helemaal bevatten. Ik heb echt een waanzinnig leuke tijd gehad en veel mooie dingen gezien en meegemaakt.

Inmiddels ben ik alweer een kleine week thuis en gaat alles hier alweer gewoon zijn gangetje. Als ik er zo op terug kijk is de tijd echt voorbij gevlogen. Ik ben heel erg dankbaar dat ik deze reis heb mogen maken, dat pakt niemand mij ooit nog af!

See ya!

1. Suus:
    2 oktober 2015
    Ooooooh Jennie ik wil terug!!!
  2. Suus:
    2 oktober 2015
    Ooooooh Jennie ik wil terug!!!