Fremantle - Outback

7 juni 2015 - Melbourne, Australië

Hoi!

Inmiddels zijn we alweer een week verder, dus is het tijd voor een update!

Fremantle/Kardinya

29/05 tm 31/05

Op de laatste dag in Perth hebben we nog even de Town Hall bezocht en daarna zijn we met de trein naar Fremantle gegaan. Een klein hippiedorpje waar Jes al bekend was. In de haven van Fremantle zagen we gelijk dolfijnen zwemmen dus dat was erg leuk! We hebben gezellig over de markt gelopen en in het zonnetje gezeten. ’s Avonds zijn we op aanraden van Jes een heerlijke hamburger wezen eten en daarna hebben we een drankje gedaan met een aantal vrienden van de Exmouth excursie. Het hostel waar we sliepen was vrij apart…bijna alleen maar Australiërs die er al voor een lange tijd zitten en behalve veel alcohol drinken en herrie maken niet veel doen. Gelukkig wel goed geslapen aangezien onze kamergenote niet meer op kwam dagen en Jes en ik daarom de kamer voor onszelf hadden.

De volgende dag hebben we de Fremantle Prison bezocht. Deze gevangenis is 136 jaar in gebruik geweest en er zijn tussen 1888 en 1984 43 mannen en 1 vrouw geëxecuteerd. Erg indrukwekkend om al die verhalen te lezen. Hierna nogmaals over de Fremantle markets gelopen om wat gratis fruit te scoren en daarna door naar de E shed markets (voornamelijk souvenirs) en de haven. De aankomende 2 nachten hebben we bij Haley in Kardinya geslapen. Hier heeft Jes een aantal maanden gewoond. Laten we zeggen dat ik bij aankomst erg verrast was dat Jes het daar zo’n lange tijd uitgehouden heeft en dan bedoel ik niet “aangenaam verrast”. Gelukkig waren Haley en haar man wel erg aardig.

Op de laatste dag samen met Jes zijn we naar Cottesloe Beach geweest. Daar is het trouwens wel erg mooi om te wonen! Mooie huizen en een schitterend uitzicht op zee. Later op de dag zijn we naar Murdoch University gefietst en heeft Jes mij daar een rondleiding gegeven.

Alice Springs en Outback

01/06 tm 05/06

Jes is inmiddels vertrokken en dat voelde toch wel een beetje vreemd (lees: eenzaam). Gelukkig had ik ook een drukke dag voor de boeg, want ik moest mijn vlucht naar Alice Springs halen. Ik liep nog geen 10 meter buiten of er stopte al een aardige mevrouw met de vraag of ik een lift wilde want ik zag er nogal zwaar bepakt uit, haha. Zij heeft mij naar de bushalte gereden. Door de lift had ik een aantal bussen eerder, waardoor ik lekker vroeg op het vliegveld was. Eenmaal in Alice Springs begaf de shuttle bus het waardoor we een tijdje moesten wachten. Om het goed te maken bracht de chauffeur ons gelijk naar Anzac Hill (oorlogsmonument op berg met mooi uitzicht). In Alice Springs is het trouwens weer 1,5 uur later dan in Perth, waardoor de teller nu dus op +7,5 uur staat. En op 1 juni is het hier nu officieel winter. Het eerste wat mij hier in Alice Springs trouwens opviel, is dat er heel veel Aboriginals zijn. Die had ik in Perth nog niet zoveel gezien.

De volgende ochtend opgestaan om 5 uur want vandaag word ik opgehaald voor de 3 daagse Uluru camping tour. De eerste stop was bij het Roadhouse Stuarts Well, waar wederom erg veel kaketoes zaten. Via Mount Ebenezer zijn we doorgereden naar onze slaapplaats voor de eerste avond om onze spullen neer te zetten. Hierna zijn we doorgereden naar Mount Connor en tijdens het zoeken naar brandhout zagen we een wilde dingo. Later ook nog wilde kamelen en een adelaar gezien. Het was dus zeker geen saaie autorit! Hierna hebben we het Aboriginal Cultural Center bezocht om bekend te raken met de geschiedenis van Uluru (Ayers Rock); Uluru is heilig terrein voor de Aboriginals. Hierna hebben we een wandeling gemaakt om Uluru. Tijdens deze wandeling gleed er ineens een slang over het pad heen, echt bizar dat dat zomaar voorkomt! Het bleek uiteindelijk om een vrij groot giftig exemplaar te gaan.  ’s Avonds hebben we gezellig met z’n allen bij het kampvuur gezeten en geslapen in een swag (een soort waterdichte slaapzak) onder de sterrenhemel. Dit was echt een superleuke ervaring!

De tweede dag wederom lekker vroeg opgestaan (5.30) om de zonsopkomst te kunnen bekijken bij Uluru en Kata Tjuta (The Olgas). Hierna een grote wandeling door de Olgas gelopen (8 km).’s Avonds hadden we een erg gezellige barbecue in het kampvuur en heb ik voor het eerst kangoeroe vlees gegeten. Helaas smaakte het naar een taaie biefstuk. Toen we eenmaal weer in onze swags lagen, konden we de dingo’s horen huilen.  Ja, slapen in een swag in de Outback van Australië is echt geweldig!

Laatste dagje voor de verandering maar extra vroeg opgestaan (5 uur) om vroeg te beginnen aan de intensieve Kings Canyon Rim Walk (6 km) in Watarrka National Park. De wandeling begon in het donker met een hele steile klim. Wel gaaf om een keer te doen! Persoonlijk vond ik deze Canyon het mooiste van de 3. Zulke mooie landschappen, alleen de dinosauriërs ontbraken nog. Als lunch heb ik een kamelenburger op! Die beviel beter dan het kangoeroevlees. Na de lunch was het einde van de tour helaas alweer in zicht en zijn we teruggereden naar Alice Springs. Het bleek dat we met al mijn vrienden van de tour in hetzelfde hostel zaten. Erg gezellig! ’s Avonds eten gemaakt met z’n allen en nog een tijd zitten kletsen met Australiërs uit Adelaide die allemaal gekomen zijn om de Tatts Finke Desert Race te bekijken. Een grote happening. Helaas start de race op zaterdag en dan heb ik alweer mijn vlucht naar Melbourne, anders had het me wel heel leuk geleken om even bij de race te kijken en wat van de sfeer te proeven.

Op mijn laatste dag in Alice heb ik vrij weinig gedaan, behalve lekker in het zonnetje zitten met vrienden en een drankje. Ook niet verkeerd toch!

Inmiddels ben ik alweer in Melbourne, maar daarover volgende keer meer.

Liefs,

1. Elsschaap:
    7 juni 2015
    Hoi Jenni zo blijven we ondanks de slechte skype toch heel goed op de hoogte van je reisavonturen . Blijf genieten!!!
    Love you en heel veel plezier.
  2. Jessica:
    7 juni 2015
    Hallo zussie!

Nog verdedigd tegen de Dingo met je selfiestick? [Hero]
    Heel veel plezier verder en doe rustig aan!

xxxxx
  3. Opa en Oma:
    8 juni 2015
    Lieve Jennifer, wat hebben wij weer genoten van je verhaal. Als wij nog jonger waren dan hadden opa en oma dat ook nog willen zien, echt prachtig en uniek. Zwemmen met een walvishaai, manta's gezien geweldig gewoon. Je ontmoet leuke mensen met wie het gezellig is, je kan soms eenzaam zijn maar je bent nooit alleen. Wij denken regelmatig aan je en zullen je in gedachte begeleiden. Opa en Oma zijn super trots op je en wensen je een goed vervolg van je reis.We kijken uit naar je volgende verslag Veel liefs Opa en Oma xxx
  4. Pia:
    8 juni 2015
    Hoi Globetrotter, fijn te lezen dat je het naar je zin hebt. Natuurlijk was het even moeilijk voor je toen Jessica vertrok en jij "alleen" achterbleef, maar denk aan de lyrics" if it doesn't kill you it makes you stronger. Ben je al Nederlanders tegengekomen? Het was leuk om Jessica weer terug te zien in Nederland en haar verhalen te horen.
    Ik begrijp dat zwarte sokken toch niet altijd handig zijn hahaha. Je maakt zo nog eens wat mee toch. Ik kijk uit naar je volgende publicatie.
    Heel veel liefs,pas op jezelf, en have fun. xxx Pia